Raise Yourself To Help Mankind

Sabtu, 26 Disember 2009

3 KATEGORI MAKAN..

Assalamualaikum orang-orang kampung..! (haa jwb jgn tak jawab).

Entah kenapa aura kehebatan ke arah Jutawan Muda semakin terasa. Sebab itu saya semakin rajin untuk update blog dan juga menghantar Newsletter sebagai hadiah percuma bagi pengunjung setia blog saya. Rasa kagum, bertuah dalam kesyukuran kerana dipertemukan dengan perniagaan paling mengarut kat dunia. Iaitu QNet Malaysia. Tak sangka hanya kerana SISTEM canggih, kini boleh buat makan. Saya masih lagi teringat persoalan yang ditujukan kepada saya ketika saat pertama dalam perniagan. iaitu:

Dalam sebuah kehidupan, hanya ada 3 golongan. Dan kita sendiri PILIH nak jadi golongan yang mana? Golongan yang TAK cukup makan, Golongan yang cukup-cukup makan atau Golongan yang makan besar? Jawapan saya simple, anda juga tahu,
kita nak yang makan besar. Namun, kita hanya nak saja, tapi TIADA TINDAKAN ke arah itu!

GOLONGAN YANG TAK CUKUP MAKAN.

Ramai manusia tergolong dalam kumpulan ini. Bukannya mereka tidak mencari rezeki, atau pun senang cakap bukannya tidak bekerja, namun bekerja mengikut tahap akademik yang rendah. Senang cakap, DAPAT GAJI PUN TAK CUKUP BAYAR HUTANG! Macam mana nak makan? Anda nak jadi macam ni ke? Keputusan di tangan anda.

GOLONGAN YANG CUKUP-CUKUP MAKAN

Ramai juga yang tergolong dalam kumpulan ini. Ini kerana trend ‘bekerja dengan orang’ iaitu bekerja dengan BOSS. Faham-faham lah ye. Walaupun jawatan kita tinggi mana, walaupun kita profesional mana, tetap mengkayakan BOSS. Kalau kita bekerja keras sekali pun, pendapatan kita tetap sama setiap bulan! Cumanya, jika anda pandai bodek sikit, lehla naik pangkat. Lumrah bukan? Jadi, kerja sebegini pendapatan anda dibayar mengikut masa kerja anda. Ada hari kerja, ada income, sebulan bercuti? Income zero. Bulan depan kene buang keje. Pendapatan yang dapat hanyalah cukup-cukup makan untuk bayar umah sewa, sewa kereta, dan macam2 kene bayar. Nak makan pun, KENE TENGOK BUDGET dulu. Kalau nak shopping kene plan 3 bulan awal untuk wat sikit simpanan. Yang paling tak bestnya, kerja 1 bulan, duit dapat habis dalam sehari je.. Atau pun ramai menggunakan ALASAN TENGAH BULAN.. Adakah kita dilahirkan untuk bekerja dengan orang? Adakah anda pilih golongan ini?

GOLONGAN YANG MAKAN BESAR.

Ramai orang nak ke sini. Hakikatnya sedikit je yang betul-betul merasai berada dalam kumpulan mewah ini atau Freedom. YES, kat sini saya mula pasang impian. Saya betul-betul ingin ke arah ini. TAPI BAGAIMANA CARANYA? Jawapannya hanya pada perniagaan atau bisnes. Semua orang tau, kalau nak kaya kene buat bisnes. TETAPI, Bukan semua bisnes boleh jadi kaya! Dan juga, kita kene buat bisnes yang besar yang ada SISTEM BEKERJA UNTUK KITA! Perniagaan terbaik adalah perniagaan yang buat aset untuk kita. Bukan perniagaan yang kita dapat hasil dari usaha sangat keras. Kalau kita ada sebuah kedai, kita tutup kedai, leh dapat duit? pastinya tidak. Nak buat bisnes kene buka kedai, kita buka 8pagi sampai 5ptg. Sbg contoh keuntungan harian RM200. Kalau pula kita buka kedai 7pg sampai 10malam? Sudah tentu keuntungan lebih RM200 bukan? Kalau kita buka 24jam? Anda yakin lebih keuntungan lebih RM200? Jawapannya belum tentu. Entah-entah lagi RUGI. Manalah tau, malam2 kos elektrik, kos byr pekerja, tetapi jualan tgh malam hanya sedikit. Untung akan berkurang. Takpun tgh2 malam kedai kene rompak ke.. mana lah tau.

Jadi, biasa org kata dalam perniagaan kena usaha keras. Tetapi anda tengok sendiri KERJA KERAS 24JAM belum tentu kaya. Dahla abis masa kita. Ini bermaksud, nak berniaga BUKAN KERJA KERAS, TETAPI KERJA SMART. Macam mana nak jadikan perniagaan kita SMART? Sangat mudah, kita perlu ADA SISTEM YANG BEKERJA UNTUK KITA! Inilah perniagaan yang membina aset untuk kita. Bila ada sistem, walaupun kita tutup kedai, perniagaan kita tetap berjalan. Walaupun kita melancong ke Europe selama 3,4 bulan, duit kita tetap masyukk.. Ini lah kebebasan wang, kebebasan masa, erti sebenar sebuah kehidupan. Dengan sebuah SISTEM, kini anda boleh makan besar!

BERTINDAK SEKARANG!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan